?>

Ozusowanie umów zleceń w 2016 roku

30 listopada 2015

1 stycznia 2016 roku wejdzie w życie nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, która wprowadza obowiązek odprowadzania składek do ZUS od wszelkich umów zleceń do wysokości minimalnego wynagrodzenia.

Umowa zlecenie ozusowanie – jak będzie wyglądać w praktyce?

Tak jak dotychczas obowiązek ubezpieczenia nadal będzie dotyczyć pierwszej umowy zlecenia. Jeśli podstawa wymiaru składek z tej umowy będzie niższa niż 1850zł (kwoty minimalnego wynagrodzenia w danym roku), to kolejna umowa zlecenie również musi być ozusowana. Oznacza to, że składkę ZUS należy obliczyć od zsumowania wszystkich kwot z umów zlecenia. Dopiero umowy zlecenia, które przekraczają próg kwoty minimalnej płacy 1850zł nie będą podlegały ZUSowi.

Kto uniknie obowiązkowego ozusowania?

Zwolnienie z ozusowania umów zleceń przysługuje jedynie tym zleceniobiorcom, którzy przedstawią swojemu pracodawcy stosowne dokumenty. Ubezpieczony musi więc okazać:

  • inną umowę, która jest już ozusowana,
  • zaświadczenie wystawione przez pierwszego zleceniodawcę o realizowanym zleceniu i podstawie wymiaru składek lub
  • inny dokument, na przykład ZUS RMUA, który poświadcza o kwocie odprowadzanych składek.

ZUS pomoże

Płatnikom w weryfikacji oświadczeń o sytuacji ubezpieczeniowej zatrudnionej osoby pomoże ZUS. Pracodawcy na wniosek będą mogli sprawdzić, czy deklaracja pracownika nie wprowadza ich w błąd. Jeśli w trakcie takiej kontroli ZUS zauważy jakieś błędy lub nieścisłości, poinformuje o tym zarówno płatnika, jak i ubezpieczonego.

Masz jakieś pytania co ozusowania umów zleceń?
A może interesują Cię inne kwestie związane z księgowością?
Nasze biuro rachunkowe w Poznaniu pomoże Ci w prowadzeniu firmy!