Od stycznia 2016 roku działalność gospodarcza nie będzie musiała już korygować kosztów związanych z niezapłaconymi kontrahentowi fakturami.
Wspomniana zmiana wiąże się z uchyleniem artykułu 24d ustawy o PIT i artykułu 15b ustawy o CIT, które powstały, aby nakłonić firmy do terminowego regulowania należności wobec swoich kontrahentów.
Do tej pory odbiorca towaru lub usługi, który nie uiścił opłaty w ciągu 30 dni od wystawienia faktury, musiał usunąć taki wydatek z kosztów prowadzenia działalności gospodarczej. W sytuacji gdy kontrahenci umówili się na dłuższy niż 60 dni termin płatności, koszty należało skorygować w ciągu 90 dni od dnia zaksięgowania wydatku w koszty. Dla fiskusa bez znaczenia był fakt czy opóźnienia w zapłacie wynikały z problemów finansowych podmiotu czy też z celowego działania. Przepisy te były szczególnie kłopotliwe dla małych podatników, zmuszały do dodatkowej kosztownej ewidencji.
Od 1 stycznia 2016 roku zaksięgowane faktury będą stanowiły koszt prowadzenia działalności niezależnie od tego, jaki termin płatności został ustalony przez strony i kiedy opłata faktycznie zostanie zrealizowana.