Nowy projekt ustawy zakłada, że przedsiębiorcy mogą dokonywać korekty faktur na bieżąco, jeśli nie będą one dotyczyły zmian rozliczeń wynikających z błędów. Nowe przepisy są wprowadzone w trzech ustawach: o PIT, CIT oraz o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Dotychczas kwestia korekt faktur stanowiła dla przedsiębiorców spory problem. Fiskus stał na stanowisku, że korektę należy robić wstecz. Niestety takie rozwiązania skutkowało ryzykiem zapłaty odsetek od zaległości podatkowych – skoro koszt w przeszłości był niższy, to zobowiązanie podatkowe było wyższe niż to faktycznie uiszczone.
W nowej ustawie z dnia 24.07.2015 r. Ministerstwo Finansów dodało nowe ustępy, które dotyczą księgowania faktur korygujących. Jeśli korekta przychodu nie wynika z błędu rachunkowego lub innej pomyłki, to korekty dokonuje się przez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów w danym okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona ta faktura korygująca.
W sytuacji, gdy korekta wymuszona jest błędem rachunkowym lub pomyłką, przychód należy skorygować z datą pierwotnej faktury sprzedaży.
Jeśli natomiast na skutek korekty przychód zostanie zmniejszony w okresie, w którym nie wystąpiły żadne przychody (lub ich kwota jest niższa), należy zwiększyć koszty o kwotę, w jakiej nie mogły zostać pomniejszone przychody.
W przypadku kosztów, jeżeli korekta kosztu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub oczywistą pomyłką korekty kosztów dokonuje się w miesiącu w którym korekta została otrzymana.
Nie jesteś pewien, jak powinieneś rozliczać faktury korygujące w 2016 roku? A może potrzebujesz wsparcia w księgowości? Nasze biuro rachunkowe w Poznaniu pomoże Ci prowadzić biznes zgodnie z obowiązującymi przepisami!
Księgowość Poznań
Knapowskiego 17
Tel. 692-247-448
optimum@optimumbiuro.com.pl